Piraattien kohtalokas erehdys, osa yksi

torstai 16. huhtikuuta 2009 ·

Piraattiliitto kannattaa kaiken kopioimisen sallimista yksityiskäyttöön. Tätä perustellaan esimerkiksi luovuuden edistämisellä, remixauksella ja tiedon kommunismin periaatteella.

Ajatus on kuitenkin vakavasti harhainen.

Esitän vastaväitteen: kopioimisen laillistaminen johtaa tietotuotteiden arvon romahtamiseen. Mitään, jota voidaan kopioida, ei kannata tuottaa ammattimaisesti. Tämä johtuu siitä, että tehokkailla markkinoilla tuotteen valmistamisen rajakustannnus määrittää tuotteen arvon.

Jos kopiointi on laillista, on tuotteen rajakustannus lähes nolla. Tällöin tuotteella ei ole mitään arvoa. Ja jos tuotteella ei ole arvoa, ei sitä kannata valmistaa (koska yrityksen tehtävänä on voiton maksimointi).

Näin tietoteollisuus, mukaanlukien viihdeteollisuus romahtaa, yrityksissä tapahtuva verotettava arvonnousu pienenee ja BKT supistuu voimakkaasti.

Tämä johtaa yleiseen elintason laskuun, jota harrastajien miksausmahdollisuus ei auta korvaamaan.

3 vastaväitettä ja kehua:

Anonyymi kirjoitti...
16. huhtikuuta 2009 klo 13.41  

Ei se noin mene edes taloustieteellisesti, vaikka kauppiksessa niin uskotellaankin (tiedän kun olen siellä opiskellut).

1) Näytä minulle tehokkaat markkinat. Ota huomioon että kilpailu "tietotuotteilla" perustuu vahvaan valtiomonopoliin, jonka toteutumista valvoo poliisi. Joissain maissa siihen liittyy enemmän kuin häivähdys sensuuria ja korruptiota.

2) Anna todellinen esimerkki media- tai ohjelmistoteollisuudesta.

Monissa tapauksissa heikommat tekijänoikeudet todennäköisesti itse asiassa lisäisivät tuotteen kysyntää. En mene tähän matikkaan, koska sen voi osoittaa useammalla tavalla - enkä ole itse asiassa varma minkä kohdan piraattien julkilausumassa katsot ongelmaksi.

Alkuun pääsee lisälukemisella ja esimerkkejä Harvardin lakimiehen Yochai Benklerin Wealt of Networks netissä (laillisesti) osoitteessa
http://cyber.law.harvard.edu/wealth_of_networks/Download_PDFs_of_the_book

tai Tapscotin&Williamsin Wikinomics - Exploring How Mass Collaboration Changes Everything
http://www.wikinomics.com/blog/

En ymmärrä miksi nämä eivät vielä ole kauppiksen kurssivaatimuksissa. Tai no, itse asiassa ymmärrän kyllä varsin hyvin.

t. Enemmän kuin häivähdys purppuraa

Kylteri kirjoitti...
16. huhtikuuta 2009 klo 14.33  

Olet oikeassa siinä, että tehokkaita markkinoita ei todennäköisesti ole olemassa. Se ei kuitenkaan vielä riitä viemään argumentaatiolta pohjaa (tämänhän tiedätkin taloustiedettä opiskelleena).

Toinen näkökulma: ihmisten tarpeet ovat ehtymättömiä, mutta varat ovat niukkoja. Tarpeidentyydytykseen pyrkivä kuluttaja ottaa ilmaiseksi sen, minkä saa. Näin hän voi kuluttaa enemmän myös sellaista, mistä pitää maksaa.

Annan esimerkin vaikkapa oppikirjateollisuudesta: Kerropa miten esimerkiksi oppikirjan valokopiointi lisää oppikirjojen myyntiä?

Tai miten levyjen piratisointi lisää levyjen myyntiä? Ja nyt ei kannata niitä piraattien perustilastoja repiä esiin, ennenkuin osoitetaan, että piratismin ja musiikiteollisuuden tuoton välisessä suhteessa korrelaation sijaan on kyse kausaliteetista.

Omassakin argumentoinnissasi on vain väite "todennäköisesti". Esitä laskelmia!

Hmmm kirjoitti...
25. toukokuuta 2009 klo 12.02  

Esimerkki: Latasin netistä GTA IV - pelin, ja pelasin sen läpi noin 75%:sti, jonka jälkeen peli jumittui. Koska halusin tietää miten juoni päättyy ja pidin pelin yksityiskohtaisesta virtuaalisesta kaupungista, menin kauppaan ja ostin sen. Kuitenkin myös alkuperäisessä versiossa oli bugi joka aiheuttaa pelin kaatumisen tietyssä tilanteessa kun karttaruutua katsoo. Olisiko tämä voitu ohjelmoida paremmin jos ei olisi ollut kiire saada PC-versio ulos ennen piraatteja? Toisaalta, se rahamäärä jonka käytän mediaan ei ole riippuvainen siitä miten paljon lataan netistä, minkä lisäksi mahdollisuus pelata/kuunnella/katsoa jokin tuote ennen ostopäätöstä tekee mahdolliseksi valistuneempien kuluttajavalintojen tekemisen. Mene ja tiedä.

Kauppakorkeakouluvihkot

Kylteri, tuleva ekonomi, kirjoittaa opiskeluistaan, talouselämästä ja politiikasta. Kiinnostukseni kohteita ovat esimerkiksi kansantalous, rahoitus, johtaminen ja taloustieteiden historia.

Lisää suosikiksi

Sivun tietosuojakäytäntö

Käytämme kolmannen osapuolen mainosyrityksiä mainosten näyttämiseen verkkosivuston vierailijoille. Nämä yritykset saattavat käyttää käynneistäsi tässä ja muissa verkkosivustoissa saatuja tietoja (ei kuitenkaan nimeä, osoitetta, sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa) voidakseen näyttää sinua kiinnostavien tuotteiden ja palveluiden mainoksia. Jos haluat lisätietoja tästä käytännöstä ja tietoja vaihtoehdoista, jos haluat kieltää näiltä yrityksiltä tietojesi käytön, napsauta tätä.