Vaalivuosi 2012 lähestyy - mutta ketä äänestää?

lauantai 22. lokakuuta 2011 ·

Kuten jo edellisessä postauksessani annoin ymmärtää, olen lievästi sanottuna vaikeuksissa ensi vuoden vaalien kanssa. Presidentinvaalien suhteen tilanne on tietysti suhteellisen selvä: ääni menee demarille jo ensimmäisellä kierroksella.

Tällä kertaa ei kannata ryhtyä edes ekalla kierroksella äänestämään pienpuolueita - nyt jos koskaan ääni menee silloin hukkaan. Vihreiden kannalta tämä ei tietenkään ole ongelma: heille on ihan ok, että kokoomuslainen nousee presidentiksi.

Tietysti monet ovat sitä mieltä, että Lipponen on Niinistöä oikeistolaisempi. Ehkä heidän välillään ei ole suurta eroa, mutta siinäkin tapauksessa demari on kokoomuslaista parempi valinta vasemmistolaiselle.

Tilanne on tietysti kutkuttava. Yhä useampi äänestäjä jää nukkumaan, mikä vähentää politiikan ja päätöksenteon legitimiteettiä. Ei siis ihme, että Oikeusministeriökin on pystyttänyt oman Vaalit.fi-aiheisen Facebook-ryhmän. Käykääpäs tykkäämässä sivua, jonne on huhujen mukaan luvassa myös luettelo kaikista vaalikoneista!

Aikaisempien vuosien tapaan luvassa on tietysti kaikenlaisia vaalikoneita, joiden pitäisi helpottaa valintaa eri ehdokkaiden ja puolueiden välillä. Itse olen huomannut, että puolueen valinnassa niillä ei ole merkitystä -- tiedän yleensä etukäteen, mitä puoluetta äänestän.

Sen sijaan vaalikone auttaa valitsemaan sen oman ehdokkaan puolueen sisällä. Yleensä en nimittäin ole äänestänyt puolueen kärkiehdokkaita, vaan jotakin vähemmän tunnettua ehdokasta.

Uskonkin, että vaalikoneet auttavat kunnallis- ja eduskuntavaaleissa vähemmän tunnettuja ehdokkaita nousemaan aikaisempaa paremmin esiin. Ilman vaalikoneita heidän ajatuksensa hukkuisivat uutisvirtaan, tai kenties ne eivät edes saisi tilaa perinteisessä mediassa.

Monella puolueella onkin se ongelma, että ehdokkaat eivät osaa käyttää nettiä ja sosiaalista mediaa apunaan. Nykyäänhän verkossa kuka tahansa saa ajatuksensa julkaistua. Taitoa tarvitaan toki siihen, että joku alkaa lukea niitä.

Viime vuosina varsinkin perussuomalaiset ovat näyttäneet, mikä on sosiaalisen median voima politiikassa. Hommalaiset ja scriptalaiset ovat näyttäneet, että äänestäjät voidaan organisoida tietyn aatteen taakse vaikka käytössä ei olisikaan suurta mediabudjettia.

Toivottavasti muutkin puolueet huomaavat tämän. Verkossa työllä on helppo korvata pääoma. Televisio- tai lehdistömainonnan puolella se ei onnistu.

0 vastaväitettä ja kehua:

Kauppakorkeakouluvihkot

Kylteri, tuleva ekonomi, kirjoittaa opiskeluistaan, talouselämästä ja politiikasta. Kiinnostukseni kohteita ovat esimerkiksi kansantalous, rahoitus, johtaminen ja taloustieteiden historia.

Lisää suosikiksi

Sivun tietosuojakäytäntö

Käytämme kolmannen osapuolen mainosyrityksiä mainosten näyttämiseen verkkosivuston vierailijoille. Nämä yritykset saattavat käyttää käynneistäsi tässä ja muissa verkkosivustoissa saatuja tietoja (ei kuitenkaan nimeä, osoitetta, sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa) voidakseen näyttää sinua kiinnostavien tuotteiden ja palveluiden mainoksia. Jos haluat lisätietoja tästä käytännöstä ja tietoja vaihtoehdoista, jos haluat kieltää näiltä yrityksiltä tietojesi käytön, napsauta tätä.